25 مارس 2024- تحقیق جدیدی که بر روی موش ها انجام شد، بینش هایی را در مورد آنچه در سطح مولکولی رخ می دهد و می تواند باعث شود افراد مبتلا به دیابت به بیماری آلزایمر مبتلا شوند، ارائه داد.

این مطالعه به تحقیقات فزاینده ای در مورد ارتباط بین دیابت نوع 2 و بیماری آلزایمر اضافه گردید که برخی از دانشمندان آن را "دیابت نوع 3" نامیده اند. به گفته ی محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که می‌توان با کنترل خوب دیابت یا اجتناب از آن در وهله اول، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش داد.

دکتر نارندرا کومار، دانشیار دانشگاه تگزاس A&M در کالج استیشن، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: «ما فکر می‌کنیم که دیابت و بیماری آلزایمر به شدت با هم مرتبط هستند، و با انجام اقدامات پیشگیرانه یا بهبود دیابت، می‌توانیم از پیشرفت علائم زوال عقل در بیماری آلزایمر پیشگیری یا حداقل به طور قابل توجهی سرعت آنها را کاهش دهیم».

نتایج این تحقیقات جدید در Discover BMB، نشست سالانه ی انجمن آمریکایی بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی، که از 23 تا 26 مارس در سن آنتونیو برگزار شد، ارائه شد.

دیابت و آلزایمر دو مورد از نگرانی های سلامتی در سراسر جهان هستند که به سرعت رو به رشد می باشند. دیابت توانایی بدن برای تبدیل غذا به انرژی را تغییر می دهد و از هر 10 بزرگسال آمریکایی یک نفر را تحت تاثیر قرار داده است؛ و آلزایمر، نوعی از زوال عقل است که باعث کاهش تدریجی حافظه و مهارت های تفکر می شود، و در میان 10 علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده قرار دارد.

مشخص شده است که رژیم غذایی بر ایجاد دیابت و همچنین شدت تأثیرات آن بر سلامت تأثیر می گذارد. محققان برای اینکه بفهمند چگونه رژیم غذایی می تواند بر ابتلا به آلزایمر در افراد مبتلا به دیابت تأثیر بگذارد، چگونگی تأثیر یک پروتئین خاص در روده را بر مغز ردیابی کردند.

آنها دریافتند که رژیم غذایی پرچرب، بیان پروتئینی به نام Jak3 را سرکوب می‌کند و موش‌های بدون این پروتئین، یک آبشار التهابی را تجربه کردند که از روده شروع می‌شود، و از کبد به سمت مغز حرکت می‌کند. در نهایت، در مغز موش‌ها نشانه‌هایی از علائمی شبیه به آلزایمر هویدا شد، از جمله بیان بیش از حد بتا آمیلوئید موش و تاو هایپرفسفریله، و همچنین شواهدی از اختلال شناختی.

دکتر کومار گفت: «کبد مکان متابولیسم هر چیزی است که می‌خوریم، ما فکر می‌کنیم که مسیر روده به مغز از کبد می‌گذرد».

او اضافه کرد که آزمایشگاه او برای مدت طولانی روی عملکرد Jak3 مطالعه کرده است و آنها اکنون می دانند که تأثیر غذا بر تغییرات بیان Jak3 منجر به نشت روده می شود. این به نوبه خود منجر به التهاب مزمن با درجه پایین، دیابت، کاهش توانایی مغز در پاکسازی مواد سمی و علائم شبه زوال عقل در بیماری آلزایمر می شود.

به گفته ی دکتر کومار، خبر خوب این است که ممکن است بتوان با خوردن یک رژیم غذایی سالم و کنترل قند خون در اسرع وقت، این مسیر التهابی را متوقف کرد. به طور خاص، افراد مبتلا به پیش دیابت - حدود 98 میلیون بزرگسال آمریکایی - می توانند از تغییرات سبک زندگی برای معکوس کردن پیش دیابت، جلوگیری از پیشرفت به دیابت نوع 2 و به طور بالقوه کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، بهره مند شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-diabetes-alzheimer-liver-key.html